01.01.2015

Ett skydd för proffsspelare

Fotbollsklubben FC Ingolstadt 04 lyckas inte bara i Tysklands division två, de ägnar sig också åt ett mycket framgångsrikt ungdomsarbete. Från U10 till U23 stormtrivs spelarna på Audi-idrottsplatsen med 15 800 platser. Det är inte bara framtidens spelare som formas här, det är också nya konstruktioner. Fallskyddet längs gångbron är tillverkat av sträckmetall från MEVACO (romb, 50 x 22 x 4, stål, 2,0 mm, varmförzinkad och pulverlackerad i efterhand). För att sammankoppla ungdomshuset och funktionsbyggnaden där souvenirbutiken, omklädningsrummen, duscharna och basturna finns, beställdes en nio meter lång bro. Det var en utmaning för Gebrüder Peters Gebäudetechnik GmbH som utnämndes till bästa bayerska familjeföretag 2013. Martin Höfelmayr berättar: ”När det är en så lång bro ändras längden med upp till 2,5 centimeter på grund av skillnaden mellan sommar- och vintertemperaturen. Det var vi tvungna att ta hänsyn till. När det gällde sträckmetallen från MEVACO som användes på bron hade vi en annan fråga. Kommer den att förvridas i ett zinkbad på 400 grader eller håller den sig rak? Vår tveksamhet var ogrundad och metallen helt rostskyddad med ca 80 µm zink. Trots det pulverlackerade vi den också. Nu har rosten inte en chans mot sträckmetallen. Det är viktigt eftersom bron ska vara helt säker för användarna.” Hur monterades sträckmetallen? Martin Höfelmayr berättar: ”Vi delade upp sträckmetallen på fyra ramar som sitter fast med T-stänger i mitten och plattstänger längst ut. Så blev bron både säker och elegant. Precis som FC Ingolstadt på planen.