01.02.2014

Även borgherrar uppskattar bekvämlighet

I närheten av byn Gais i Sydtyrolen tronar sedan snart 1 000 år tillbaka Burg Schlössl Uttenheim på sin höga klippa med branta stup på två sidor. Den är en av över 800 borgar i regionen – och ändå har den något unikt. Ända till helt nyligen kunde den endast nås till fots via en 45 minuters gångväg. Nu har det dock blivit ändring på det. Smides- och metallverkstaden Schwärzer från Gais konstruerade och byggde en järntrappa, och till räckena använde de krenelerat galler WG 52x52 av naturligt stål från MEVACO med en tråddiameter på 5 mm. Stålprofiler WE 40x40 med 9,6 mm spårbredd håller gallret på plats. ”För det första så måste trappan vara säker”, säger Priska Schwärzer. ”Och för det andra hade kunden bett om att få en lätt, nästan svävande konstruktion. Efter att ha letat runt en del hittade vi till slut MEVACOs krenelerade galler WG 52x52 i stål. Det är det material som bäst passar till trappans svetsade gallertrappsteg.” Trappan är fäst direkt på den nakna klippan. ”Det var ett tekniskt krav”, förklarar verkstadschefen. ”Vi var tvungna att fira ner våra medarbetare i linor från klippans krön för att kunna utföra monteringen.” Då kom företagets stora erfarenhet väl till pass. ”Vårt företag fanns dokumenterat redan 1648”, säger Priska Schwärzer. ”Och vår smides- och metallverkstad har drivits av familjen i 11 generationer.” Sedan några år tillbaka har man ett samarbete med MEVACO. ”Det spelar ingen roll om det gäller perforerad plåt eller krenelerat galler: vi har kompetensen för att hantera allt det du behöver”, avslöjar Priska Schwärzer. ”Och MEVACO kan uppfylla alla våra kunders önskningar. Det är en bra kombination.”