01.02.2015

En kioskstuga för de schweiziska järnvägarna

I Schweiz finns några av världens vackraste järnvägssträckor. Glacier Express mellan Zermatt och St. Moritz är det klassiska alptåget. Bernina Express kör längs Europas högst belägna tågsträcka genom det oerhört vackra landskapet i Graubünden. De 3 000 kilometer långa schweiziska järnvägarna har verkligen mycket att erbjuda de 350 miljonerna tågresenärer som varje år tar sig mellan punkt A och B. På många av de 770 små och medelstora tågstationerna finns en kiosk som erbjuder allt resenärerna kan behöva. På tågstationen i Wettingen i kantonen Aargau kan tågresenärerna nu göra sina inköp i en nybyggd och mycket modern kioskstuga. André Meier från am-architektur berättar att han inspirerades av platsen att utforma kiosken som en godsvagn. Idén förverkligades med hjälp av sträckmetallen från MEVACO (romb, 55 x 20 x 4, stål, 3,0 mm, förzinkning och pulverlackering) med fria ytor på 64 %. Det fanns vissa grundkrav berättar arkitekten: ”Metallen måste vara mycket stabil eftersom den används på offentlig plats. På en tågstation förekommer det ibland vandalism. Materialet måste ha en hållbar yta som kan användas för skyltning och som är estetiskt tilltalande. Vi började med att skapa en fasadmall. Nästa steg var att bygga husets träkonstruktion. Monteringen av sträckmetallen och hörnfästena krävde hantverksskicklighet. Det fick inte bildas några vassa kanter. Vi skulle dessutom integrera öppningar för bankomater, ljusmontrar och löpsedelshållare och på väggen med tak skulle det dessutom finnas ett ståbord för de väntande resenärerna. Bearbetningen av sträckmetallplattorna måste alltså vara exakt.” Det var företaget Stahlbau Kramer från Tägerig som ansvarade för monteringen. Josef Kramer berättar: ”Romberna måste passa ihop perfekt när vi skulle klä in kiosken helt. Det var viktigt för helhetsintrycket. Vi skulle skära ut öppningarna och sedan varmförzinka och pulverlackera materialet. Vi täckte hörnen med aluminiumvinklar.” Uppdragsgivaren var mycket nöjd med denna lösning. Kioskstugan på stationen i Wettingen är numera en av de många sevärdheterna längs de schweiziska järnvägarna.