01.05.2015

Solskydd för Mozart

Den enda frågan som Martin Klein från företaget Hans Klein – Heizung und Sanitär GmbH i Schlierbach inte kan svara på är varför möteslokalen på MEVACO heter Mozart. Alla andra frågor besvarar han utan att tveka. Det är ju inte så konstigt eftersom han har en så stor erfarenhet av både sträckmetall och perforerad plåt. Den kom väl till pass när det skulle installeras ett sol- och insynsskydd av sträckmetall i möteslokalen Mozart på MEVACO. ”Det var ovanligt många experter som granskade mitt arbete där”, skrattar Martin Klein. ”Särskilt eftersom det var första gången denna sträckmetall användes (romb, 62 x 28 x 14, aluminium, pulverlackering i efterhand, RAL 9007, 2,00 mm). De många präglingarna och maskorna gör att materialet känns ostadigt när man håller det med händerna. Det är bara några få mellanrum som inte är stansade eller förskjutna men den slutgiltiga konstruktionen ska ändå vara stabil. Eftersom det inte går att svetsa aluminium har vi satt fast en ram på sträckmetallens baksida. Vi gjorde det så att fastsättningen är osynlig. Sedan lackerades hela konstruktionen.” Martin Klein fick användning för cirkelsågen under arbetet. ”Stålplåt skär vi med en tunn vinkelslip. Aluminium går däremot utmärkt att bearbeta med en cirkelsåg.” Nu måste skenorna konstrueras så att konstruktionen kan förskjutas efter solen. ”Det visade sig att det räckte med en skena och att vi med en list kunde klara oss utan en andra. Det blev väldigt snyggt till slut och det ser lika bra ut än idag.” Det är inte konstigt eftersom det är hållbarheten som utmärker sträckmetallen. Har den erfarna metallarbetaren några fler goda råd? ”Om man inte vill tillverka en egen profil fungerar kantprofilerna från MEVACO alldeles utmärkt”, säger Martin Klein. ”För riktigt stora solskydd utomhus rekommenderar jag en ramkonstruktion och förzinkning i efterhand som rostskydd.” Då är alla frågor besvarade utom en. Kan du inte tala om för oss varför möteslokalen heter Mozart? ”Det har jag verkligen ingen aning om”, erkänner Martin Klein leende. ”Men jag är säker på att även den geniala kompositören hade uppskattat våra solskydd av sträckmetall.”