01.08.2015

Renovera istället för att riva – med perforerad plåt

Det finns många äldre byggnader som är i behov av renovering i Tyskland. Det är framför allt alla de hus som byggdes under 50-talet som kräver anpassning. De uppfyller inte längre ägarnas och hyresgästernas krav och de kan inte erbjuda den åldrande befolkningen ett lämpligt boende. ”Byggherrar vill ofta hitta den mest ekonomiska lösningen för att underhålla sina byggnader”, menar arkitekten Kerstin Pfeifer-Wernicke från Hannover. ”Det är därför vi ägnar oss så mycket åt renoveringar nuförtiden. Det är mycket som behöver ändras. På 50-talet var en 3-rumslägenhet i genomsnitt 62 kvm. Idag är den betydligt större, hela 75 kvm. Planritningen är också ofta föråldrad. Självklart måste även föreskrifter om energiförbrukning följas. På den tiden ägnade man inte en tanke åt att isolera fasaderna.” Idag ska dessutom allt boende vara tillgänglighetsanpassat och därför byggdes trappuppgångarna om vid renoveringen av Johannes-Lau-Hof i Hannover-Vahrenwald. De skjuter nu ut från fasaden och omfattar även hissar. ”Det var i samband med detta som jag stötte på den perforerade plåten från MEVACO”, förklarar Kerstin Pfeifer-Wernicke. ”Trapphusen kompletterades med loftgångar och den perforerade plåten blev en färgklick som bröt av mot den vita fasaden och de diskreta grå fönsterkarmarna. Samtidigt måste ljuset nå in, det finns ju dörrar och fönster bakom plåten. Vi meddelade måtten och vi var mycket nöjda med resultatet. Plåten passade perfekt och var enkel att fästa. Vi använde oss av perforerad plåt med kvadratiska hål från MEVACO (CU 25-35, 2,00 mm, sendzimirförzinkning, aluminium, pulverlackering i efterhand). Lams Stahlbau GmbH monterade all plåt.” Vid renoveringen av Johannes-Lau-Hof använde Kerstin Pfeifer-Wernicke för första gången perforerad plåt från MEVACO i ett renoveringsprojekt. Men det verkar bli fler tillfällen. Investeringen lönade sig verkligen för byggherren bostadsorganisationen Heimkehr. Den nya planritningen och den moderna fasadutformningen med perforerad plåt från MEVACO och det faktum att husen blev så energisnåla gjorde att de 48 tillgänglighetsanpassade lägenheterna hyrdes ut rekordsnabbt.