01.09.2015

En välventilerad redskapsbod med vacker alputsikt

Imst i österrikiska Tyrolen har blivit känt som ”Brunnenstadt” på grund av de många historiska brunnarna. Den som höjer blicken kan beundra den imponerande utsikten över det 2 700 meter höga berget Muttekopf. 2010–12 renoverades skolan Neue Mittelschule i Imst. Den fick en ny idrottsprofil med aktiviteter som klättring, skidåkning, rodel och mountainbike. Det krävdes en redskapsbod med god ventilation där de fuktiga redskapen och utrustningen skulle kunna torka. ”Det handlade främst om två praktiska fördelar med sträckmetallen”, berättar metallarbetaren Dieter Lugsteiner. ”Den ena är insynsskyddet och den andra är luftgenomsläppet. Jag tittade på olika mönster från MEVACO och valde sträckmetall i aluminium (romb, 62 x 25,5 x 9,1, aluminium, 2,00 mm, antracit) med pulverlackering i efterhand. Den uppfyllde alla mina önskemål. Jag visste med en gång att vi behövde plastbehandling för att undvika vassa kanter som innebär en risk för skador. De breda maskorna gjorde det lätt att skruva fast materialet.” Dieter Lugsteiner är tredje generationen i familjeföretaget och han väljer allt oftare sträckmetall: ”Vi har nyligen byggt om soprummet på skolan.” Naturligtvis var det även här viktigt med god ventilation och vi valde att använda sträckmetall.” Om några av eleverna vill använda Dieter Lugsteiners byggnad i träningen går det alldeles utmärkt tack vare sträckmetallen från MEVACO.