01.10.2015

En färgklick i byn

Arkitekten Alfred Görstner har köpt en nedlagd affär i centrum av byn Arnsgrün i Vogtländischen Oberland där han har skapat ett värdshus med möteslokaler. ”Vi renoverade byggnadens grundkonstruktion och satte på ett stålbetongtak som sköt ut sex meter mot dammen. På den byggde vi träramskonstruktionen med en ekologisk grundtanke. Den behövde en skyddsbeklädnad. ”Det var då vi valde sträckmetall från MEVACO (romb, 110 x 52 x 24, aluminium). ”Jag hade redan tidigare använt sträckmetall”, berättar Alfred Görstner och nu blev det återigen det perfekta materialet. En skyddsbeklädnad måste vara ventilerad. Fördelen med sträckmetall är att det blir ökad luftrörelse i ytan utöver ventilationen. Underlaget ventileras och det är mycket bra ur konstruktionssynpunkt. Det kan inte tränga in något vatten eftersom de tvärgående maskorna går ända ner till marken. En ytterligare fördel är att sträckmetall som spänns med en lättmetallram blir stabil och håller formen. Det behövdes en erfaren metallarbetare för att utföra detta uppdrag eftersom måtten måste vara exakta så att ramar och fogar stämmer överens.” Med sträckmetall från MEVACO hade arkitekten många alternativ när det gällde färgvalet. ”Vi pulverlackerade den i en röd nyans. Byns invånare uppskattar byggnadens moderna utformning och de gillar att det kommer så många mötesdeltagare till Arnsgrün. När våra gäster kommer körande och frågar efter vägen till Gästehaus Arnsgrün får de alltid till svar att det är trähuset med den vackra sträckmetallen.”