01.12.2014

Skoskyltning med sträckmetall lockar kunder.

I Warszawas köpcenter Wileńska har den polske arkitekten Seweryn Nogalski från arkitektkontoret Pentagram skapat en innovativ skobutik som ett pilotprojekt: Vita hyllor av valsad aluminiumplåt, fästa vid sträckmetallväggar från MEVACO, presenterar skorna på rätt sätt för kunderna.
"Den här designen skapar en idealisk bakgrund för att visa upp skor", förklarar Seweryn Nogalski. "Sträckmetall är ett övertygande material för detta, eftersom det är lätt att montera och samtidigt väldigt flexibelt. Trots sin motståndskraft går det att använda på en mängd olika sätt. Vi kan lackera det eller låta det utsättas för korrosion, det går att svetsa eller skruva – alla idéer går att förverkliga." Med hjälp av LED-spotlights kan man lysa upp butiken som en teaterscen. Ljusreflexerna som skapas på sträckmetallen leder kundernas blickar till varorna. I skobutiken i köpcentret Wileńska har Seweryn Nogalski använt två typer av sträckmetall från MEVACO: sträckmetall med romber 62x25x9 i 2,0 mm aluminium och romber 200x80x33 i 3,0 mm aluminium, båda utan ytbehandling.
Den polske arkitekten arbetar ofta med MEVACOs sträckmetaller. "Pentagram har designat Big Star-butiker, t.ex. i Berlin, där vi också satsade på det här materialet", berättar Seweryn Nogalski. "Även där fungerade samarbetet med MEVACO utmärkt."